Bouřka na kulturní frontě

0
8

Zdroj: Britské listy a První zprávy.

Národní divadloV posledním týdnu takřka nebylo dne (noci), aby se nad územím ČR nepřehnala bouřka. Tropická vedra tomu jen napomáhala a matka příroda tak nějak nechce brát ohled nad přáním lidi. Meteorologové nás denně varují a jejich předpovědi kupodivu tentokráte vycházejí.

Jedna z takových bouřek se přehnala naši kulturní frontou. Vše začalo tím, že nový ministr kultury Rusnokovy vláda Balvín, odvolal nově jmenovaného ředitele ND Buriana. No moc taktické to nebylo, protože odvolání přišlo zrovna v den, kdy nový ředitel Burian přebíral funkci, takže ve funkci byl jediný den.

Bouřka s hromobitím, kterou spustila naše kulturní fronta a některá media, svou intezitou přehlušila všechny klasické bouřky, které se nad Prahou prohnaly. Myslím, že nejlépe celou situaci analyzoval Štěpán Kotrba v Britských listech  Dovolím si citovat několik vět z této analýzy:

Národní divadlo nemá dost herců, aby dokončilo sezónu, odchází 24 lidí! , píše zděšená kulturní rubrika Bakalových Hospodářských novin. Balvín odvolal šéfa Národního divadla. Do nebe volající, reaguje šéf činohry, zní další titulek. No to je tragédie! Co si počneme?

Ovšem první strategickou chybou Rusnokovy vlády a Rusnoka samotného bylo, že se nechal zastrašit kulturní frontou a donutil ministra kultury změnit přijaté rozhodnutí. Ukázal, že je zbabělec. Protože Balvín měl reálný důvod udělat to, co udělal. Jedinou chybou ministra kultury bylo, že své rozhodnutí pečlivěji a pravdivě neodůvodnil a nevysvětlil všechna rizika Burianova vládnutí v ND. Ta jsou reálná.

„Odvoláním pana docenta Buriana v den jeho jmenování jsem chtěl zabránit krokům a změnám, které by mohly být nevratné“, řekl Balvín při ohlašování Burianova odvolání. Věděl přitom v tu chvíli moc dobře, proč to říká.

Abychom pochopili proč najednou taková bouře, když ještě před několika měsíci se ředitelé ND střídali, jak poznamenává Kotrba, jak apoštolové na orloji a nikomu z herců to nevadilo, musíme se podívat na složení komise, která Buriana vybrala a ne jejímž podkladě ho bývala ministryně kultury Hanáková jmenovala.

Výběr uskutečnila „odborná“ komise v čele s dramatikem Milanem Uhdem (ODS, pak US) a ředitelem Jihočeského divadla, senátorem hnutí Starostové – Jihočeši 2012 (součást TOP09) Jiřím Šestákem. Komise těchto odborníků navrhla změnu právní subjektivity divadla z příspěvkové organizace na akciovou společnost. Národní divadlo jako akciová společnost … Koncepce počítá s tím, že stát provozuje a financuje pouze jeden operní soubor (což znamená, že samostatnost Státní opery je ve psí, bude se propouštět) a předpokládá vytvoření společné servisní organizace zajišťující třeba výrobu kostýmů a dekorací, dopravu a obchod.

„Chci říct, jak já v tuto chvíli vnímám koncept dalšího rozvoje Národního divadla. Mým úkolem je rozpracovat materiál vypracovaný experty…“ prohlásil po svém jmenování na začátku roku Burian. Operní pěvci protestovali, odboráři vstoupili do stávkové pohotovosti. Sólisté Opery Národního divadla podpořili stanovisko Orchestru Opery ND proti zvažovanému slučování orchestrů ND a bývalé Státní opery Praha a připojili se k jejich stávkové pohotovosti. Společně odmítají návrh transformace ND vypracovaný týmem expertů a schválený ministerstvem kultury Aleny Hanákové (TOP 09/STAN). Informovala předsedkyně umělecké rady ND Lenka Šmídová. Ale to bylo 8. února 2013. Balvín nyní jen vyhověl těmto oprávněným námitkám. Teď už je ale kulturní fronta jednotná jak nikdy. Všechno je jinak. TOP 09 zvítězila. Všichni proti Balvínovi. Kvikot kulturní fronty zní dusnou Prahou. Balvína se nezastal nikdo.

Za těchto východisek je velkolepé divadelní představení nenažraných herců ve stylu theatrum mundi ve skryté režii Starostů (součást TOP 09), vyvolané tím, že kamarádi paní ministryně Hanákové pod dozorem stranického kolegy – senátora za Starosty vybrali zákulisně dalšího kamaráda, aby měl k dispozici půl miliardy a příležitost k většímu tunelu, než se vám všem vůbec zdá. Řečeno sloganem TOP 09, Víc než si myslíte. Kdo by si myslel, že lze nechat zbankrotovat Národní divadlo jen tím, že se přemění na akciovku?

„Nová legislativní základna bude akciovka řídící se podle obchodního zákoníku a podléhající pravidlům bankrotu. „Podstatně zvýšená finanční podpora“ je u akciovky porušením evropských směrnic o nepřijatelné státní podpoře. Čtyři kumulativní podmínky Altmark (judikát Evropského soudního dvora, na který navazují pozdější směrnice) zakazují „nepřijatelnou státní podporu“. Akciovka se okamžikem vzniku stane součástí trhu a nelze ji z něj jen tak vyjmout… Protože jejím cílem je ze zákona podnikání a dosahování zisku, ne plnění kulturních a sociálních služeb.

A to je role Jana Buriana, kterou se rozhodl už v únoru po svém jmenování naplňovat. Harry Jelinek se pokusil prodat Karlštejn, nechat zkrachovat Národní divadlo, to tu ještě nebylo píše Kotrba.

Celou analýzu Štěpána Kotrby doporučuji přečíst i s relevantními odkazy ZDE